fbpx

Zarządzanie zespołem w restauracji i hotelu – kiedy pracownicy nie wywiązują się z obowiązków.

Zarządzanie zespołem.

Zarządzanie zespołem w gastronomii może stanowić wyzwanie zwłaszcza wtedy, kiedy pracownicy nie wywiązują się ze swoich obowiązków.

„Znowu jest brudno, mimo, że codziennie przypominam o sprzątaniu baru”

„Ile razy muszę powtarzać, że mają proponować menu sezonowe?!”

„Ciągłe problemy na kuchni – już drugi raz w tym roku zmieniam pół zespołu”

„Kolejna reklamacja z sali w tym tygodniu – przez kucharzy tracimy produkty i zaufanie gości”

„Mimo moich próśb, wesele jest znowu źle rozliczone”

Czy istnieją restauracje bez problemów z pracownikami? Czy istnieją pracownicy gastronomii, którzy potrafią wykonywać swoje obowiązki bez upominania?

Myślisz, że ciągłe naprawianie błędów za pracowników jest jedynym słusznym rozwiązaniem? A może nie ma sensu, albo nie powinno się reagować, żeby nie stracić załogi? Czy zarządzanie zespołem naprawdę musi być tak wymagające?

Rolą lidera – osoby zarządzającej jest stale monitorować jakość wykonywanej pracy i reagować w momentach, kiedy obowiązki nie są należycie wykonywane. 

W teorii. 

W praktyce manager często:

  • udaje, że nie widzi problemu, 
  • jest załamany jakością pracy i zaczyna sam wszystko poprawiać, 
  • boi się / nie wie jak zwrócić uwagę pracownikowi,
  • długo zwleka z interwencja, dusi to w sobie, a potem wybucha,
  • bardzo szybko i często udziela ostrej reprymend. Prowadzi to albo do zwolnień zespołu albo bagatelizowania/ignorowania ustaleń, czy permanentnego stresu, który blokuje pracowników w procesie nauki.

Sprawdź, czy zdarza Ci się reagować w następujący sposób:

„Już nic nie mówię – jak zwrócę uwagę, znowu będę musiał kogoś rekrutować”

„Wolę nie zwracać uwagi – znowu będzie, że się czepiam”

„Moje prośby i groźby i tak nic nie dają”

„Od młodych najlepiej nie wymagać – jeszcze mnie obsmarują w internecie”

„Już nie mam pomysłu, co im powiedzieć, na nic nie reagują”

„Nic nie można im zlecić! Nawet najprostszego zadania!”

Jeśli choć raz poczułeś, że to zdanie pojawiło się w Twojej głowie już kiedyś, nie lubisz konfrontacji i upominania ludzi, albo upominasz ich często a oni i tak nie stosują się do ustaleń, oznacza to, że gdzieś popełniasz błąd. 

Tak – Ty popełniasz błąd, ponieważ brak realizacji ustaleń wynikających z obowiązków służbowych wymaga reakcji przełożonego. Zawsze. Jeśli jest inaczej i bagatelizujesz stosunek do pracy Twoich pracowników, oznacza to, że prędzej, czy później spadnie jakość obsługi gości, jakość serwowanych dań i obroty restauracji. Finalnie restauracja zamiast się rozwijać będzie potrzebowała ciągłych interwencji, a Ty będziesz prowadzić nieefektywną i niekończącą się rekrutację. Finalnie, rekrutacja i tak nie przyniesie dobrych efektów, bo nowi pracownicy szybko zauważą brak standardów i wymagań i na pewno nie będą się nadmiernie angażować. 

Dlaczego pracownicy gastronomii nie wywiązują się ze swoich obowiązków? Najczęstsze błędy kadry zarządzającej w egzekwowaniu wykonanej pracy w restauracji i hotelu. Zarządzanie zespołem w praktyce. 

Masz wrażenie, że kelnerzy ignorują to, co im przekazujesz, a kucharze unikają odpowiedzialności i wręcz bagatelizują standardy miejsca, w którym pracują?

Sprawdź, czy nie popełniasz jednego z poniższych błędów.

Zarządzanie zespołem: Brak ustalenia zasad. 

Mowa tu o zasadach pracy i współpracy z zespołem, zasadach obsługi gości, przekazaniu (i często w ogóle posiadaniu) standardów na kuchni i sali – to jeden z najczęstszych problemów wielu zespołów. 

Nie masz ustalonych zasad, standardów, wytycznych, nawet podstawowej checklisty, czy receptury = nie masz żadnego punktu odniesienia do tego, na co się umawiasz z pracownikiem. 

Jako manager brakiem zasad odbierasz sobie możliwość kontroli i egzekwowania wykonanej przez zespół pracy. 

Dlaczego to robisz? Z przekonania, że „oni są przecież doświadczeni”, albo „jednodniowe szkolenie w zupełności wystarczy, muszą sobie poradzić” albo „nie mam czasu, żeby to teraz spisywać”. Czasami nawet z oczekiwania, że przecież zasady są oczywiste i nie trzeba ich w żaden sposób ustalać. 

To psychologiczna pułapka, w której oceniasz innych przez pryzmat swoich doświadczeń i wartości. Pamiętaj, że zespół doświadczonych kucharzy, czy kelnerów to zbiór zupełnie różnych ludzi, doświadczeń, nawyków i umiejętności. Dlatego tak ważne jest rozpoczęcie współpracy od ustalenia, jakie standardy obowiązują w Twojej restauracji / hotelu. Co jest ważne, jak pracuje zespół, na co zwracasz szczególną uwagę. 

Pamiętaj, jasno określone i respektowane zasady panujące w miejscu pracy, jakim jest restauracja, czy hotel, to Twoje narzędzie pracy. To narzędzie służy do komunikowania wymagań i reagowania w sytuacjach, kiedy zasady nie są realizowane. Zasady są jak znak drogowy wskazujący np. teren zabudowany, w którym nie można np. osiągać pewnych prędkości. Jeśli są łamane, każda ze stron o tym wie, bo znakiem została poinformowana, na jakim terenie się znajduje. Wcześniej musiała też poznać jego wystandaryzowaną definicję. Nikt przecież nie każe ludziom przed szkoleniem interpretować znaków drogowych na podstawie tylko własnych doświadczeń, muszą się nauczyć ich znaczenia. Tak samo w restauracji – zasady muszą istnieć, muszą być zdefiniowane a pracownicy powinni być poinformowani o ich znaczeniu. Bez tego – Twoje oczekiwania są niejasne, a wymagania abstrakcyjne, bo nie masz się do czego odwołać. 

Zarządzanie zespołem: Traktowanie pracowników „z przymrużeniem oka”, kiedy nie realizują ustaleń. 

Chcesz dobrej atmosfery, więc nie reagujesz? A może czasami po prostu reagowanie nie ma sensu, bo małe niedociągnięcie to nic wielkiego?  

To kolejny bardzo często popełniany błąd, zwłaszcza wśród młodszych stażem managerów. W drodze awansu z pozycji kelnerskiej, czy kucharskiej zostali liderem zmiany i objęli stanowisko kierownicze w zespole, w którym wcześniej pracowali. 

Pobłażanie występuje także wśród managerów, którzy nawet z dłuższym stażem po prostu nie mają natury konfrontacyjnej. W sytuacjach, kiedy mają komuś zwrócić uwagę, wolą się wycofać. Nie czują się komfortowo stawiając granice, czy wchodząc w mocniejsze interakcje z zespołem. 

Ten błąd, wielokrotnie powtarzany, prowadzi do obniżenia zaangażowania zespołu i mocnego spadku jakości pracy. Finalnie może doprowadzić do całkowitej utraty autorytetu managera wśród pracowników. 

Dlatego jeśli masz tendencję do pobłażania – ważnym obszarem Twojej pracy związanej z zarządzaniem zespołem powinna być asertywność i komunikowanie oczekiwań. 

Zarządzanie zespołem: Upominanie pracowników „dla zasady”.

„Żeby woda sodowa nie uderzyła im do głowy”

Upominanie dla zasady, bycie nadmiernie kontrolującym, trzymanie pracowników na dystans – to techniki wielu szefów, którzy czują się bezpiecznie za grubym murem wymagań i niedostępności. 

Czasami to dobra metoda na to, żeby postawić kogoś „do pionu”. Na niektórych pracowników nawet działa to dobrze. Zwłaszcza jeśli szef / manager jest niezwykle kompetentny, doświadczony i wymagający. 

Jednak nadużywana, albo niepodparta profesjonalną postawą managerską, tworzy sztuczną barierę, powoduje ciągły strach zespołu względem szefa. Sprawia, że pracownicy będą robić wszystko, żeby tylko nie otrzymać reprymendy. Nie będą się uczyć, proponować własnych rozwiązań i będą popełniać błędy spowodowane stresem przed uniknięciem „kary”. Zamiast pracować, rozwijać się i podnosić jakość obsługi w restauracji. 

Jeśli zauważyłeś, że Twoja nadmierna kontrola i częste upominanie nie zdaje egzaminu, prawdopodobnie czujesz frustrację tym, że wszystkiego musisz pilnować i ciągle zwracać uwagę pracownikom. To znak, że również u Ciebie są obszary związane z upominaniem, które trzeba szybko poprawić. Inaczej szybko doprowadzisz się do wypalenia zawodowego. Zarządzając zespołem w ten sposób nie spowodujesz nigdy, że stanie się on zgrany ani proaktywny. A restauracja (w najlepszym wypadku) będzie stać w miejscu. 

Czy możesz coś zrobić inaczej?

Jeśli Twoje dotychczasowe metody nie przynoszą efektów, albo do tej pory nie upominałeś pracowników, ani nie komunikowałeś swoich oczekiwań – czas to zmienić!

Sprawdź, który powyższych z błędów popełniasz najczęściej. Pobierz 3 scenariusze rozmowy upominającej pracownika. Dowiesz się z nich, że można stosować upomnienie w różnej formie, nie zawsze jako formę oceniającej nagany. Także z elementami poczucia humoru, czy z zastosowaniem profesjonalnych narzędzi komunikacji i budowania informacji zwrotnej!

Zostaw komentarz

  • +48 531 569 695
  • biuro@algastro.pl
  • Chorzów, ul Metalowców 13 / A2 / lok. 103