7 istotnych aspektów zarządzania, o które każdy Lider Gastronomii powinien zadbać w trakcie odmrażania gospodarki

Czeka nas proces odmrażania gospodarki, kolejnym etapem jest otwarcie restauracji dla gości – na nowych zasadach, z wieloma obostrzeniami.

Przygotowaliśmy dla Was listę 7 rzeczy, o które warto zadbać zwłaszcza w trakcie dynamicznych zmian – zwłaszcza w roli lidera odpowiedzialnego za rozwój restauracji!

  1. ZACZNIJ BRAĆ ODPOWIEDZIALNOŚĆ – w Internecie, komentarzach, filmach i artykułach aż się roi od informacji, jak źle jest, jak źle będzie i jak niewystarczająco pomagają nam instytucje zewnętrzne. Fakt – nie jest kolorowo, pieniędzy jest mało, goście mają (i będą mieli) mnóstwo obaw, u niektórych z Was jest i będzie beznadziejnie. Ale pamiętaj – jeśli Twoja restauracja działa, utrzymujesz relacje ze swoimi gośćmi i do tej pory jej nie zamknąłeś – to wynik Twoich decyzji. Masz wybór: albo przygotujesz sobie i swoim pracownikom drogę przez mękę – pełną frustracji, rozczarowań, niepewności i zrzucania odpowiedzialności na innych, albo… weźmiesz sprawy w swoje ręce i zaczniesz zachowywać się jak lider – odpowiedzialny za siebie, swój zespół, motywację, efektywność, emocje i działania, które prowadzą albo do rozwiązań albo kolejnych problemów.
  2. SKUPIAJ SIĘ NA FAKTACH – „mało zamówień”, „już nigdy nie będzie tak jak dawniej”, „przecież tak się nie da”, „jest beznadziejnie” – gdzieś już to słyszałeś? To nasz mózg podsyła możliwe scenariusze i interpretacje tego, co się dzieje wokół nas. Za interpretacjami idą emocje, które skutecznie oddzielają nas od możliwości logicznego myślenia – analizy faktów. A to właśnie umiejętność myślenia logicznego tak bardzo będzie Ci teraz potrzebna – emocje dalej będą Ci towarzyszyć, ale jeśli pozwolisz im przejąć kontrolę nad Twoimi działaniami,  gwarantuję, nic dobrego z tego nie wyjdzie. Jak zatem zacząć skupiać się na faktach? Zacznij od tego, że je dostrzegasz – to liczby (zamówień, gości, paragonów, wydanych dań), kwoty (obroty, marża, food cost) i informacje zwrotne (to, co mówią nam ludzie – nasi pracownicy, bliscy, znajomi i goście). Zatrzymuj się na tym, co możesz zmierzyć – sprawdzaj, które działania lepiej sprawdzają się w nowej sytuacji (przynoszą więcej korzyści, pozytywnych opinii, bardziej precyzyjnie dbają o potrzeby gości), pytaj, obserwuj, wyciągaj wnioski i testuj kolejne nowe rozwiązania. 
  3. W KOŃCU ZACZNIJ ZARZĄDZAĆ Lider to osoba, która przede wszystkim potrafi budować konstruktywne nawyki w zarządzaniu – to m.in. umiejętność precyzyjnej komunikacji, regulacji emocji, zarządzania konfliktem, delegowania zadań, dzielenia się wiedzą. Tak, dobrze widzisz – delegowania zadań i dzielenia się wiedzą. Jeśli do tej pory w Twojej głowie tlił się pomysł, że teraz więcej rzeczy będziesz robić samodzielnie – oczywiście, możesz próbować to realizować, ale to działania na krótki dystans – zacznij wdrażać rozwiązania, które Tobie pozwolą na pilnowanie działań strategicznych restauracji – odnowienie kontaktów biznesowych, rekrutacja personelu, dbanie o jakość obsługi, odpowiednią motywację w zespole, analityka i dbanie o pozytywny wizerunek firmy. Jeśli zaczniesz łatać wszystkie dziury samodzielnie – przez chwilę nawet będzie dobrze. Ale szybko przyzwyczaisz pracowników, że odpowiedzialność w zespole ciąży tylko na jednej osobie – na Tobie. 
  4. NAUCZ SIĘ PROSIĆ O POMOC – „ale jak to?” – „niby kogo i kiedy?”. W proszeniu o pomoc nie zawsze chodzi o „wysługiwanie się innymi”. Czy wiesz, że ludzie są istotami społecznymi, lubimy czuć się potrzebni a nasze zaangażowanie wzrasta, kiedy widzimy, że nasze działania mają wpływ na innych? Wykorzystaj to! Poproś swoich pracowników o wsparcie w reklamie. Poproś swoich gości o odwiedziny w nowych realiach. Poproś bliskich o wskazówki albo pomoc w przemeblowaniu restauracji. Poproś o to, czego potrzebujesz – zawsze istnieje ryzyko, że ktoś Ci odmówi (i będzie miał do tego prawo). Ale pamiętaj – w proszeniu nie ma nic złego, może wręcz umocnić relacje i sprawić, że świat wyda się piękniejszy. 
  5. POMAGAJ – tak 🙂 To działa w dwie strony! A w dodatku pomaganie zwiększa poziom naszego dobrostanu psychicznego (są na to badania!). Jak pomagać? Tutaj naprawdę nie potrzeba wiele – wystarczy życzliwość połączona z otwartością. Znajomy poprosi Cię o wsparcie w przygotowaniu restauracji? Udaj się tam nawet ze swoim zespołem! Świetnie odnajdujesz się w tematach marketingowych – zaoferuj pomoc koledze z branży (doradź, poleć jakieś triki). Masz wiele zamrożonych produktów i możesz się nimi podzielić? Zapytaj, kto może ich potrzebować! Sposobów będzie wiele – ważne, żebyś chciał je zauważyć. 
  6. PRZYGOTUJ SIĘ NA KOLEJNE KRYZYSY – to, że jeden wielki kryzys zaczyna powoli zmieniać swoją trajektorię nie oznacza, że w drodze powrotu nie nastąpią kolejne. Pokusiłabym się o tezę, że na pewno na Twojej drodze pojawią się nowe przeciwności losu. Przygotuj się na nie najlepiej, jak potrafisz, zwłaszcza emocjonalnie. Mimo intensywnego powrotu do pracy, braków kadrowych i ogromu stresu (a może właśnie ZWŁASZCZA podczas intensywnego powrotu do pracy, braków kadrowych i ogromu stresu) zadbaj o to, żeby być w kontakcie ze swoimi emocjami – zacznij je obserwować, zauważać, nazywać (to dla zaawansowanych :)) aby potem powiedzieć sobie „Ok, wkurzam się, to normalne w tej sytuacji, co teraz chcę z tym zrobić?”. Dlaczego? Bo nasza złość i frustracja skutecznie ciągną nas w stronę mało konstruktywnych zachowań (w kontekście komunikacji z pracownikami, gośćmi, działań strategicznych firmy). Dodatkowo wypierane emocje są męczące dla zdrowia psychicznego – mogą powodować wiele objawów psychosomatycznych – napady paniki, bezsenność, problemy z układem trawienia, albo układem krążeniowo-oddechowym a nawet choroby takie jak depresja. Dlatego ucz się zarządzania tymi emocjami, zwłaszcza kiedy są mniej intensywne, aby potem z większą skutecznością radzić sobie z nimi w sytuacjach dużo większego obciążenia. Nie musisz tego robić samodzielnie – istnieje wiele miejsc, w których możesz dowiedzieć się, jak pracować nad sobą w roli lidera – są warsztaty, konsultacje, ciekawe artykuły i grupy, które wzajemnie wspierają się w rozwoju lidera 🙂
  7. UCZ SIĘ ŻYCIOWEGO OPTYMIZMU – „och, znów te psychologiczne bzdury! Jak ja mam się cieszyć w tej sytuacji?!” – jeśli coś takiego właśnie przeleciało Ci przez myśl – to… normalne. Jesteśmy zmęczeni sytuacją i nasz mózg serio nie ma ochoty się wysilać. A już w ogóle zmieniać styl myślenia?! Kto normalny by się na coś takiego zdecydował? To, do czego chcę Cię zaprosić to nie pseudopsychologiczne „pozytywne” i „motywacyjne” myśli. To coś zdecydowanie mocniejszego i głębszego. To zmiana nawyków w zarządzaniu, które mają wpływ na nasze nastawienie do siebie, pracowników, gości, problemów, zmian, trudności… Zacznij od małych kroków: doceniaj siebie za ogrom pracy, który wkładasz w codzienne szukanie rozwiązań. Okazuj sobie prawo do smutku i strachu (jesteś człowiekiem, strach i smutek są z nami od początku ewolucyjnej drogi i są niezwykle potrzebne). Bądź życzliwy dla siebie i innych. Ciesz się z małych sukcesów – w tym tygodniu przyszło więcej gości niż w ubiegłym? Super! Goście chwalą nowe dania? Świetnie! Udało Ci się tak zaaranżować przestrzeń w restauracji, że jest przytulnie a jednocześnie spełnia wymogi? Zauważ to! Wracając do punku pierwszego – to od Ciebie zależy, czy weźmiesz odpowiedzialność zarówno za porażki (z których swoją drogą można naprawdę czerpać ogrom wiedzy) i za sukcesy, za które warto dziękować – zwłaszcza sobie!

Mam nadzieję, że kolejne dni i tygodnie pełne zmian będą dla nas nie tylko drogą pełną nowych wyzwań ale szansą na budowanie świadomego zarządzania – pamiętajcie: te wszystkie doświadczenia z nami zostają i jeśli tylko będziemy chcieli – wzmocnią solidnie nasz liderski warsztat. 

Trzymam kciuki za nasz wspólny rozwój!

 

 

Michalina Patucha

psycholog, CEO Akademii Liderów Gastronomii

 

 

 

 

Poznaj ofertę Akademii Liderów Gastronomii:

 

Chcesz wiedzieć więcej? Sprawdź pełną Ofertę [kliknij tutaj] lub napisz do nas na biuro@algastro.pl

Zostaw komentarz

  • +48 531 569 695
  • biuro@algastro.pl
  • Katowice, ul. Gliwicka 234, pokój 110 (SM)